
I denne artikel lærer du:
- At alt for mange behandlere, som starter klinik, lukker igen efter få år.
- At der er masser af grobund for at drive en sund og økonomisk bæredygtig klinik i Danmark.
- At de fleste behandlere, der må lukke klinikken, gør det fordi de ikke har taget sig af den forretningsmæssige side af sagen.
- At dine priser skal bestemmes af dit budget - ikke af din mavefornemmelse.
- Hvordan du lægger et budget for din klinik.
- At prisen for dine ydelser sandsynligvis skal være højere end du forestiller dig.
Lad os bare være ærlige. Rigtig mange uddanner sig til behandlere i Danmark. Formentlig flere hundrede hvert år. De fleste har en drøm om at starte klinik. Med deres nyerhvervede diplom i hånden springer de ud i det. De kæmper med det i nogle år – måske endda i flere år – for så til sidst at kaste håndklædet.
”Det var åbenbart ikke det, jeg skulle alligevel,” siger de. Eller: ”Jeg er ikke dygtig nok”. Eller måske endda: ”Man kan ikke leve af at være behandler i Danmark.”
Men hold lige fast en gang. Mere end halvdelen af Danmarks befolkning har prøvet alternativ behandling. Og jeg kan garantere dig for, at der er masser af dygtige kolleger i branchen, der har klinikker med en sund økonomi, som de lever fint og godt af. Der er et kæmpe behov for kompetente behandlere, som selvfølgelig kan tjene en anstændig løn for deres arbejde.
Men du er nødt til at forstå, hvad der skal til for at drive en økonomisk bæredygtig klinik. Og det har du sandsynligvis ikke lært, da du tog din uddannelse – med al respekt for, hvad du ellers har lært.
Det er ikke nok at være en dygtig behandler
Og det er egentlig meget enkelt: Den væsentligste grund til, at du ikke kommer til at tjene din løn i klinikken, er, at du ikke har lavet dit budget. Det er ikke din mavefornemmelse, men simpel matematik, der skal afgøre, hvor meget dine behandlinger og ydelser skal koste.
Derfor er ét af mine vigtigste råd til alle behandlere og terapeuter at få styr på budgettet. Jeg ved godt, at det ikke umiddelbart er den mest inspirerende opgave. Du har jo ikke uddannet dig til terapeut eller behandler for at sidde og kede dig med næsen i et regneark.
Hvis du er helt ny og måske kun har ganske få klienter, kan det også virke lidt mærkeligt at skulle lægge et budget ud fra, at du har rigtig mange behandlinger om ugen. Som de fleste andre tænker du sikkert noget i retning af, at hvis du bare får klienter nok, så går det vel af sig selv …
Og ja, du skal selvfølgelig have klienter nok. Men det er også vigtigt at forstå, at din klinik ikke nødvendigvis bliver til en sund forretning, alene fordi du har klienter nok. Jeg har rådgivet terapeuter med fuldt booket kalender, som stadig er nødt til at bruge af deres opsparing for at få privatøkonomien til at hænge sammen.
En fuld kalender gør det ikke alene. Du skal også tage den rigtige pris for dine behandlinger. Og det er her, klinikbudgettet kommer ind i billedet.
To centrale spørgsmål til dit budget
Eller sagt på en anden måde: Hvor meget skal dine konsultationer koste, og hvor mange klienter skal du have om måneden, før dit privatbudget hænger sammen?
Langt de fleste behandlere, jeg har snakket med, sætter deres pris ud fra to forhold:
1) Hvad andre behandlere i deres område tager.
2) Hvad de forventer, deres klienter vil betale for behandlingen.
Men min erfaring er, at kun de færreste behandlere har lavet deres budget. Og når du laver regnestykket, vil du se, at den generelle pris på behandlinger i Danmark er for lav til, at man kan tjene en rimelig løn.
Hvis din pris pr. behandling er for lav, skal du have rigtig mange klienter igennem hver uge. Én ting er, at det ikke er realistisk at have fuld kalender i starten af din terapeutkarriere. Noget andet er, at det er de færreste behandlere, der i længden kan holde til at arbejde med klienter 8 timer om dagen, 5 dage om ugen.
Derudover skal du jo også afsætte tid til de mange andre opgaver, som hører med til at drive klinik. Eksempelvis:
- Fakturering og bogføring
- Journalføring
- Rengøring og indkøb af varer
- Studier og efteruddannelse
- Kalender-booking, telefonpasning og mailsvar
- Markedsføring
- ... og en lang række andre administrative opgaver.
Opgaver, som du i starten sandsynligvis vil løse selv. (Jeg anbefaler dog, at du ret hurtigt får hjælp til nogle af disse opgaver – så du kan koncentrere dig om at gøre det, du er bedst til, nemlig at behandle.)
Uanset, om du får hjælp eller selv løser alle opgaver i klinikken, tjener du kun penge, når du behandler. Derfor skal indtægten på dine behandlinger ikke alene betale den time, du er sammen med klienten. I prisen for dine behandlinger indgår også betalingen for, at du løser de andre opgaver.
Det er derfor, du skal sætte din pris ud fra dit budget – og ikke ud fra en mavefornemmelse eller sammenligning med kolleger.
Kom i gang med budgettet
Hvad er mine udgifter i klinikken?
Jeg ved godt, at der er særlige regler for, hvor meget du kan trække fra af de forskelige udgifter. Og du kan have spørgsmål omkring moms, lønsumsafgift, kørselsfradrag osv. Det kan din revisor hjælpe dig med – så det skal du ikke bekymre dig for meget om i første omgang.
Hvor lang tid bruger jeg på de opgaver, som ikke vedrører den direkte behandling?
Hvor mange klienter kan jeg realistisk set give en god behandling pr. dag, uge og måned?
Hvor meget har jeg brug for at tjene, før mit privatbudget hænger sammen?
Spørgsmålet er nu, om du er klar til at stå ved den løn og pris på dine behandlinger, du har regnet dig frem til?
Kan jeg virkelig tillade mig at tage den pris for mine behandlinger?
Det er faktisk så omfattende et emne, at det vil føre alt for vidt at gøre færdigt i denne artikel. I første omgang vil jeg blot appellere til, at du ikke sætter prisen på dine ydelser for lavt. Husk på, at pris og kvalitet som regel hænger sammen. Vi ved godt, at den dygtigste tømrer, er dyrere end den mindre dygtige. Og vi undrer os, hvis en vare af høj kvalitet er meget billig.
Måske skal du ikke leve fuld tids af din klinik. Men det er der nogle af dine kolleger, der skal. Og når du sætter din pris for lavt, trækker du også lønnen ned for dine kolleger.
Måske vil du også indvende, at folk ikke vil eller kan betale, hvis prisen for dine konsultationer bliver højere, end du havde forestillet dig.
Der vil altid være nogle ganske få, der ikke kan finde pengene til at betale dig. Og jeg ved, at der ikke er noget, du hellere vil, end at hjælpe dem, der har brug for det.
![]() |
Jesper Hollensberg er forfatter til bogen KlinikStart. Han holder foredrag og underviser behandlere og terapeuter (og dig, der er på vej til at blive det) i opstart, drift og udvikling af din klinik. |
|
Kommentarer