
Har du svært ved at overskue alle de praktiske opgaver, det kræver at starte klinik? Får du hovedpine ved tanken om regnskaber, lønsumsafgift og registrering af virksomhed?
Du er ikke alene. Og du både kan og bør få professionel hjælp til flere af opgaverne. Jeg anbefaler, at du kontakter en revisor som det første.
I denne artikel lærer du:
- Hvorfor du ikke skal løse alle opgaver i klinikken selv.
- At revisoren er én af dine vigtigste rådgivere.
- Hvorfor det er godt for din forretning, at du fokuserer kræfterne på at hjælpe dine klienter.
Gennem årene har jeg talt med rigtig mange studerende og nyuddannede behandlere, som har svært ved at overskue alle de praktiske opgaver i forbindelse med at starte klinik. For hvad med skatten, regnskaberne, fakturering, registrering af virksomhed, osv.?
Det er opgaver, som er nye og fremmede for de fleste, der starter virksomhed.
Men tag det bare helt roligt. Efter min bedste overbevisning skal du slet ikke selv løse mange af disse opgaver. Som terapeut og behandler skal du først og fremmest fokusere på at levere en god terapi eller behandling. Samtidig med, at du tegner klinikkens ansigt udadtil.
Mange af de andre opgaver bør du overveje at få hjælp til – før eller siden.
Derfor kan jeg heller ikke råde dig kraftigt nok til at finde en god revisor som det første. Det er måske den allerbedste investering, du kan foretage i din klinik.
Det er trygt at vide, at du altid har nogen at spørge til råds, og at du ikke er helt alene med de mange nye områder, du skal sætte dig ind i.
Revisoren hjalp os i gang med Heilpraktikerskolen
Da jeg og min hustru, Anna Iben i 2006 overtog Heilpraktikerskolen (som i dag er en del af Nordic College of Natural Medicine), var jeg selv på mit sidste år på heilpraktikeruddannelsen.
Med min baggrund som projektleder i en international IT-virksomhed og Anna Iben som nyuddannet læge tænkte vi, at vi nok kunne finde ud af at drive heilpraktikeruddannelsen.
Dengang vidste vi heller ikke ret meget om at drive egen virksomhed. Og vi endte da også med at gøre os mange erfaringer på den hårde måde.
Èn ting gjorde vi dog rigtigt fra starten: Nemlig at tage et møde med en revisor som noget af det allerførste.
Han klarede alt omkring stiftelse af virksomheden. Han lærte os, hvordan vores fakturaer skulle se ud. Viste os, hvordan man laver kørselsregnskab. Fortalte os, hvordan vi skulle ordne de forskellige bilag i mapper (ja, det var dengang), så han kunne lave regnskaberne for os. Og alle de andre praktiske ting i den forbindelse.
Vi fik svar på alle vores spørgsmål om, hvordan vi skulle forholde os til myndighederne. Og det gav ro i maven omkring et område af forretningen, vi ikke vidste noget om.
Vi ved stadig ikke alt
Her nogle årtier siden har vi bl.a. stiftet flere selskaber og har fundet en bogfører, der kan holde styr på vores bilag. Og vi har selvfølgelig lært en del hen ad vejen. Men vi ved stadig slet ikke alt om bogføring, regnskaber osv. Fordi, det ikke er der, vi skal bruge vores energi i dagligdagen.
Vi taler løbende med revisoren og andre rådgivere, når vi er i tvivl om noget. Det betyder, at jeg kan koncentrere mig om de studerende på skolen, og at Anna Iben kan koncentrere sig om patienterne i klinikken.
Revisoren gør det, han eller hun er bedst til. Og vi gør det, vi er bedst til.
Det bør du også gøre.
Du skal ikke kunne det hele
Stort set hver gang jeg underviser i klinikdrift – både på vores egen og på andre skoler – får jeg en del regnskabstekniske spørgsmål. Spørgsmål, der efter min mening fylder alt for meget hos dig, der stiller dem.
Jeg kan da også kun sjældent svare i detaljer på spørgsmål om bogføring, lønsum osv. Jeg har heller ingen ambitioner om at lære alle detaljerne. Det er revisorens opgave. Og det er bare super ærgerligt, hvis du ikke kommer i gang med klinikken, fordi du tror, du selv skal finde ud af alt omkring fx dine regnskaber.
Og jo, du har råd til at betale for professionel hjælp. Faktisk har du ikke råd til at lade være.
Revisoren tjener sin egen løn hjem
Jeg forstår udmærket, at du helst ikke vil bruge penge, før du har tjent nogen. Det er fornuftigt at være omhyggelig med dine udgifter – også når du senere begynder at få en ordentlig indtægt.
Men du må ikke spare revisoren væk. Medmindre, du selv har evner inden for regnskaber og den slags, risikerer du hurtigt, at det koster dig både mere i tid og bekymringer.
Vores rådgivere har gennem årene rådet os både fra flere uhensigtsmæssige beslutninger og til andre fornuftige beslutninger. Og de har tjent deres egen løn hjem mange gange på de penge, de har sparet for os.
Ofte skal du endda ikke engang have penge op ad lommen med det samme. Det indledende møde med revisoren er tit en del af den samlede regnskabspakke. Men uanset, hvordan I afregner, så er det alle pengene værd.
Det giver overskud til at fokusere på dine klienter, når du ved, at der er styr på det regnskabstekniske.
Brug din tid sammen med klienterne
Tænk også på, at din investering i dit første møde med revisoren allerede er tjent hjem med nogle få betalende klienter.
Det er jo netop sammen med dine klienter, du først og fremmest skal bruge din tid. Det er jo derfor, du er terapeut, ikke?
Og det er netop, når du behandler – og sandsynligvis kun når du behandler – at du tjener din løn. Den løn, der gør, at du kan blive ved at hjælpe dine klienter mange år frem i tiden. Og det er dét, du efter min mening skal fokusere mest på.
Hvis du stadig er i tvivl, kan du altid bestille en uforpligtende snak med en revisor. Hvis ikke, du kender nogen selv, kan dit netværk eller din brancheforening måske henvise til én.
Det er en investering, du ikke kommer til at fortryde.
Kommentarer